سنسور TPMS یا مجموعه سنسور های فشار هوای لاستیک چیست ؟

امروزه امنیت جان سرنشینان از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از موارد حیاتی و مهم که در این مورد نقش بسزایی دارد، سنسور TPMS است. حال در این مطلب به مزایا، اهمیت، نحوه عملکرد و انواع سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) میپردازیم.

سیستم TPMS و کاربرد آن چیست؟

سنسور باد لاستیک یا سیستم  TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)وسیله‌ای برای اندازه گیری فشار و گاهی اوقات حرارت تایر میباشد. این سنسور معمولا داخل لاستیک و یا روی والف تایر تعبیه میشود تا بتواند فشار ودما را اندازه گیری کرده و اطلاعات مربوطه را به کابین خودرو انتقال دهد. عملکرد و کاربرد اصلی سنسور TPMS هشدار دادن به راننده به هنگام کم بودن و یا زیاد بودن پیش از حد فشار باد لاستیک میباشد، تا از رخداد هرگونه خطری جلوگیری کند. داشتن اطلاعات فشار باد لاستیک توسط راننده همچنین می‌تواند به بهبود مصرف سوخت و افزایش عمر لاستیک خودرو نیز کمک کند. افزایش عمر تایر و امنیت جانی شما میتواند بستگی به همین فشار باد لاستیک داشته باشد. به عنوان مثال رانندگی با فشار پایین باد تایر میتواند موجب ساییدگی و انفجار لاستیک خودرو شما شود.

TPMS

مزایای وجود سیستم TPMS

tpms sensor

– مصرف پایین سوخت: در هنگام کم بون فشار باد یک یا چندتا از لاستیک ها، خودرو شما عملا به دلیل فشار بیشتر موتور روی محور دیفرانسیل مصرف سوخت بالاتری دارد و با وجود آگاهی راننده از طریق سنسور TPMS  نسبت به وضعیت فشار باد لاستیک های خودرو و تنظیم به موقع آنها مصرف سوخت شما پایین می آید.

ایمنی سرنشینان: یکی از عوامل جدی بروز تصادفات در جاده های بین شهری، واژگون شدن خودرو بدلیل کم بودن باد لاستیک و یا منفجر شدن آن میباشد. و سیستم TPMS با آگاه سازی راننده از وضعیت تایر های خودرو اینگونه از تصادفات این چنینی جلوگیری میکند.

افزایش طول عمر تایرها: کم باد شدن لاستیک‌ها، باعث می‌شود که بیشتر در تماس با سطح جاده قرار بگیرند که این امر سایش و پارگی بیش از حد لاستیک‌ها را به‌دنبال دارد و از عمر مفید آن‌ها می‌کاهد. اما با وجود TPMS شما به‌موقع از کم باد شدن لاستیک‌ها باخبر می‌شوید و سریع‌تر به آن رسیدگی می‌کنید.

نحوه عملکرد سنسور TPMS

در کل ما دونوع سیستم متفاوت را برای اندازه گیری فشار باد لاستیک در صنعت خودرو مشاهده میکنیم:

1-      سیستم TPMS با اندازه گیری مستقیم.

2-      سیستم TPMS با اندازه گیری غیر مستقیم.

سیستم اندازه گیری مستقیم:

در این سیستم از سنسورهایی استفاده می شود که مستقیما در چرخ خودرو تعبیه شده و داده های لازم را به صورت بی سیم(از طریق بلوتوث یا وای فای) به یونیت مورد نظر ارجاع میدهد، تا راننده اطلاعات مربوط به فشار هوای تایر ها را روی  پشت آمپر و یا روی سیستم مالتی مدیا مشاهده کند. محل قرارگیری این سنسورها زیر لاستیک و روی رینگ میباشد، والف یا سوپاپ مورد نظر که لاستیک از طریق آن باد میشود با این سنسور به صورت پیوسته درون لاسیک قرار میگیرد. برخی از این سنسورها علاوه بر فشار هوای تایر، دمای آن را نیز اندازه میگیرد.

هر کدام یک از سنسور های TPMS دارای شماره سریال مخصص به خود است، این تمایز در سریال هر سنسور موجب می شود هنگامی که دو خودروی دارای این سیستم در کنار یکدیگر در حال حرکت هستند، گیرنده های هر خودرو دچار سردرگمی نشوند و بتوانند داده های مربوط به سنسورهای خودروی مورد نظر را دریافت کنند.

۲روش اندازه گیری غیرمستقیم:

سیستم غیر مستقیم TMPS با ترمز ضد قفل خودرو درگیر میشود. ABS سرعت چرخ را کنترل می کند و به سیستم غیر مستقیم TPMS نیز کمک می کند تا هنگامی که فشار باد تایر نسبت به تایر های دیگر کاهش می یابد، سیستم کامپیوتری متوجه اختلاف سرعت میان آنها می شود و چراغ سیستم TPMS را روشن می کند.

سیستم غیرمستقیم TMPS به قطعات اضافی برای نصب روی چرخ ها نیاز ندارد یعنی سنسوری بر لاستیک ها نصب نمی‌شود و با کمک سیستم ABS کار می کند.

سنسور tpms
tpms massage

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}عمر سنسور TPMS

در سیستم اندازه گیری مستقیم که سنسور به صورت بی سیم اطلاعات را به کابین خودرو انتقال میدهد، سنسور طوری طراحی می شود که بتواند بیش از یک دهه با همان باطری به کار خود ادامه دهد. سنسور TPMS قابلیت تعویض باطری نداشتده و به همین دلیل هنگام خرابی و یا تمام شدن باتری، این سنسور باید به صورت کامل تعویض گردد.

با توجه به این موضوع پیشنهاد می شود هنگام تعویض تایر های خودرو جهت جلوگیر از به پایان رسیدن عمر این سنسور از قبل تر آنرا تعویض کنید.