نکات مربوط به تعمیر یونیت یا ماژول کنترل سانروف در خودروی لیفان ایکس 60 (Lifan x60)
سانروف یکی از آپشن های خودرو به حساب می آید. همچنین سانروف یک قطعه شیشه ای متحرک است که برای ورود نور و هوا به داخل کابین خودرو ، بر روی سقف نصب می گردد. حرکت سانروف در محور افقی و عمودی می باشد که فرامین آن بوسیله دو شستی اعمال می شود.
در این مطلب آموزشی سعی نموده ایم تا اشاره ای به چند نکته مهم در تعمیر برد کنترل موتور سانروف در لیفان ایکس 60 داشته باشیم.

به دلیل اینکه سانروف بر روی سقف نصب می شود گرد و غبار و مخصوصا رطوبت به عملکرد آن آسیب می رساند. می توان به مواردی چون ، خاک گرفتگی ریل های سانروف و یا رسیدن رطوبت به قطعات الکترونیکی اشاره کرد.
مکانیزم کنترل موتور سانروف با راستگرد و چپگرد کردن آن صورت می پذیرد. چرخ دنده سر موتور با دو چرخ دنده دیگر درگیر شده که باعث می شود سیم های کششی متصل به آنها را در دو جهت جابجا نماید.
برد کنترل و یا ماژول کنترل الکترونیکی سانروف
مجموعه موتور گیربکس و برد الکترونیکی با هم ادغام شده اند و در یک قاب مشترک قرار دارند.
موتور الکتریکی سانروف یک موتور DC معمولی است که با دو رشته سیم تغذیه می شود. این تغذیه توسط یک رله از روی برد کنترل به موتور اعمال می گردد.
کانکتور ماژول کنترل سانروف 10 پین است که نقشه آن در این صفحه در اختیار شما قرار گرفته است. به این کانکتور یک برق مستقیم از باطری ، یک برق با سوئیچ ، بدنه ، دو خروجی از کلید ها (مشترک کلید ها بدنه است ) ، و یک سیگنال از نود BCM متصل می شود.


این برد کنترل بر اساس ورودی هایی که از دو کلید باز و بسته دریافت می کند و همچنین فیدبکی که از گیربکس موتور اندازه گیری می نماید ، مدیریت چرخش آن را به عهده دارد. فیدبک گیربکس توسط قطعات آهن ربا درون آن و همچنین سنسورهایی بر روی برد اندازه گیری می شود.
پس از تعمیر برد بهتر است مجموعه موتور را از سقف جدا کرده و بوسیله کلیدها آن را تست کنید. برای یک کورس کامل در حرکت سانروف ، چرخ دنده سر گیربکس موتور باید هفت دور بچرخد (یعنی از بسته بودن کامل تا باز شدن کامل ) . چرخش صحیح موتور با هر بار فشردن کلیدهای باز و بسته 7 دور و 1.5 دور می باشد. حرکت های متناظر آن در سقف ، باز شدن ، بسته شدن ، بالا رفتن و پاینن آمدن است. اگر چرخ دنده سر گیربکس این حرکت ها را اجرا کند یعنی ماژول سالم است.
