خرابی ساعت 206 و راه تعمیر آن

مدل های مختلف ساعت 206
در مدل ها و تیپ های مختلف پژو 206 چند مدل مختلف ساعت یا نمایشگر تولید شده است که ایرادات و راه حل های تعمیر مشابه به یکدیگر را دارند. در ادامه این مطلب به مدل های مختلف و سپس به ایرادات مختلف ساعت 206 میپردازیم.
ساعت تایپ A: طبق تجربه ما این نمایشگر که ساده ترین مدل در ساعت های تیپ های مختلف 206 میباشد، بیشترین خرابی نمایشگر 206 مربوط به این مدل میباشد. معمولا در 90 درصد موارد قابل تعمیر میباشد.

ساعت تایپ B: این نمایشگر ویژگی های بیشتری نسبت به ساعت تایپ A به شرح متون زیر دارد.

1-نمایش مصرف سوخت لحظه ای
2-نمایش مصرف سوخت متوسط
3-نمایش مسافت قابل پیمایش با بنزین باقیمانده
4-نمایش مسافت طی شده با بنزین مصرف شده
5-نمایش سرعت متوسط روی نمایشگر
_این ساعت قابلیت نشان دادن هشدار های متداول و برخی خطاهای مربوط به برق و سیم کشی خودرو را نیز دارد.
6-هشدار بستن کمربند ایمنی روی نمایشگر
7-نشان دادن وضعیت فعال شدن سیستم چراغهای اتوماتیک
8-دیدن وضعیت فعال شدن برف پاک کن اتوماتیک
9-نشان دادن وضعیت قفل مرکزی
10-پیغام وارد شدن به حالت صرفه جویی باتری خودرو در موارد خاص
11-هشدار غیرفعال بودن ایربگ سرنشینان
12-هشدار پایین بودن سطح سوخت
13-نمایش خطای عملکرد سیستم ترمز ABS
14-نمایش خطای عملکرد سیستم ایربگ خودرو
15-نمایش خطای عملکرد سیستم گیربکسهای اتوماتیک
16-نمایش خطای سنسور اکسیژن
17-نمایش خطای کاتالیزور
ساعت تایپ C: این مدل از ساعت های 206 دارای صفحه نمایش بزرگتر و گرافیک بسیار بالاتر و قابلیتهای بیشتری نسبت به انواع قبلی است.
دارای دو کامپیوتر سفر مجزا و همینطور سیستم ناوبری ماهواره ای.از جمله امکانات قابل توجه این مدل نمایش کاملتر اطلاعات ضبط رادیو فابریک است.

مشکلات رایج ساعت206 و راه حل تعمیر آن:
-کم نور شدن یا سوختن یکی از لامپ های پشت صفحه نمایش
2-ناقص شدن نوشته های روی نمایشگر ساعت
3-قطع شدن کامل نوشته های روی ساعت
راه حل و روش تعمیر ساعت در صورتی که تنها نوشته های روی نمایشگر ناقص باشند تعویض فلت یا ریبون بین LCD و برد اصلی میباشد. این عمل باید توسط متخصص و با ابزار مخصوص انجام شود. در مجموعه نوین الکترونیک تعویض فلت و تعمیر ساعت 206 به صورت تخصصی انجام میگردد.

و اما کم نور شدن صفحه نمایش به احتمال زیاد مربوط به لامپ های پشت صفحه نمایش(بک لایت) میباشد. پایه های لامپ های بک لایت ممکن است به علت حرارت بالا جا باز کرده باشد و یا خود لامپ به دلایل مختلف سوخته باشد که قابل تعویض است.
دلیل دیگر کم نور شدن صفحه نمایش ترانزیستور موجود روی برد میباشد که بین دو ولتاژ مختلف در شرایط مختلف سوئیچ میکند تا چشم در زمان تاریکی اذیت نشود. در واقع با روشن کردن لامپ های بیرون خودرو نور بک لایت نمایشگر کم میشود.
خرابی این ترانزیستور ممکن است باعث شود همیشه ولتاژ پایین به لامپ ها نرسد و در زمان روشنایی ولتاژ کافی را به بک لایت ها نرسیده و تبدیل به یک ایراد شود. با تعویض این قطعه مشکل شما حل خواهد شد.


اگر کاملا نوشته های روی ساعت قطع شده باشد ولی نور بک لایت همچنان مشاهده شودبه احتمال زیاد با تعویض فلت یا ریبون مخصوص ایراد رفع شود، در غیر این صورت باید LCD تعویض شود.
اما اگر نور بک لایت و نوشته ها با هم قطع شده باشد ابتدا برق سوکت بالای ساعت را در ماشین میتوانید چک کنید و در غیر این صورت یا همزمان هم فلت و هم لامپ ها باهم قطع شده اند و یا میکرو خروجی ندارد و قطعه خراب است. تعویض این قطعه توجیه اقتصادی ندارد و بهتر است که ساعت به صورت کلی تعویض شود.