نود مالتی پلکس یا سیستم های مالتی پلکس خودرو چیست؟

سیستم های مالتی پلکس به معنای چند بخشی یا چند جزئی می باشد. در این سیستم هر کدام از اعضا را نود(Node) می نامیم. سیستم های مالتی پلکس خودرو معمولا دارای یک نود مرکزی برای اعلام دستورات دریافت و مدیریت اطلاعات و همچنین تبادل آنها با دیگر نود ها مانند:( نود شیشه بالابر ها, نود چراغ ها و...) هستند.
این نود معمولا در کابین خودرو نزدیک راننده نصب میشود تا نود مرکزی بتواند اصوات خبری مانند:(صدای جفت راهنما,سنسور دنده عقب,سنسور سرعت و...) را به راننده منتقل کند.

محل نصب نود مرکزی:
محل نصب نود مرکزی در خودرو های مختلف معمولا متفاوت است, اما درکل نود مرکزی برای دسترسی بهتر به سیمکشی خودرو و یا شنیدن اصواتی مانند صدای راهنمای راست و چپ و یا جفت راهنما در زیر داشبود سمت راننده و یا در قسمت پشتی فرمان نصب میشود.

مزایای سیستم مالتی پلکس نسبت به سیستم های معمولی:
1.کاهش حجم سیم کشی و اتصلات
2.کاهش وزن خودرو
3.جا گرفتن فیوز ها و رله ها در یک مجموعه کوچک
4.اتلاف وقت کمتر در نصب و مونتاژ
5.کاهش هزینه های تعمیر
6.بهبود عملکرد عملگرهایی که با این سیستم سر و کار دارند
7.امکان فعال کردن انواع اپشن ها
8.امکان منطبق کردن چندین یونیت مانند(ECU)
9.عیب یابی توسط دیاگ و در دسترس بودن تنظیمات متنوع
استاندارد ها و انواع سیستم های مالتی پلکس:
بسته به نوع طراحی شرکت های خودرو ساز و نیازهایشان استانداردها و مشخصات سیستم های مالتی پلکس بکار رفته در خودرو ها نیز متغیر می باشد.
از این پارامترهای متغیر می توان به تعداد نودها ، پروتکل ارتباطی بین آنها (CAN , VAN , …)، سرعت تبادل ارتباط (High Speed , Low Speed) و یا توپولوژی (چیدمان قرارگیری نودها در شبکه و نحوه پاسخگویی به یکدیگر) شبکه اشاره نمود.
در ادامه به برخی از سیستم های مالتی پلکس پر استفاده میپردازیم.
نام سیستم | نود مرکزی | پروتکل ارتباطی | نام نودهای زیرمجموعه |
ماکس | CCN | Low Speed CAN | DDN , PDN , ICN , FN |
اکوماکس | BCM | High Speed CAN | ICN , FCM , Engin ECU , ABS |
SMS | CCN | Low & High Speed CAN | DCN , ICN , RN , FN , ABS |


